سيم بكسل جرثقيل
سيم بكسل جرثقيل
سيم بكسل جرثقيل ، از انواع سيم بكسل ها مي باشد. بازرگاني محمود قراچورلو پس از سه دهه تجربه در زمينه واردات و فروش انواع كابل فولادي، نماينده رسمي و اصلي طناب فولادي
گوستاولف آلمان در ايران مي باشد و هم اكنون مشغول فروش اين محصولات در ايران است. كابل فولادي هاي گوستاوولف آلمان يكي از بهترين سيم بكسل هاي درجه ۱ دنيا مي باشد كه
براي آسانسور ها اغلب ساختمان هاي معروف دنيا و آسمان خراش هاي مختلف از آن استفاده شده است. متاسفانه نمونه هاي تقلبي اين كابل فولادي در بازار ايران فراوان است اما بازرگاني
قراچورلو با بيش از سه دهه سابقه در زمينه فروش و واردات انواع محصولات مربوط به جابه جايي مواد توانسته است با ارائه تمامي نشانه هاي اصل بودن اين طناب فلزي آن را خدمت شما
ارائه دهد.
سيم بكسل يا طناب فولادي چيست؟
سيم بكسل (Wire rope) يا همان طناب فولادي يكي از كاربردي ترين تجهيزات مكانيكي در صنعت ليفتينگ است، كه در سال ۱۸۳۴ به منظور توسعه و تسهيل حمل و نقل و جابه جايي در
سيم بكسل جرثقيل
معادن، توسط يوليوس آلبرت اختراع شد. طناب فلزي مانند ديگر تجهيزات مكانيكي، از كنار هم قرار گيري مجموعه اي از قطعات تشكيل شده است. قطعات اصلي تشكيل دهنده طناب فولادي
شامل مغزي، رشته سيم و استرندها است. رشته هاي سيم با پيچش به دور هم باعث ايجاد استرندها و استرندها با پيچش به دور مغزي باعث ايجاد كابل فولادي مي شوند. در اين ساختار
مربوط مي شود.
ويژگي هاي اصلي سيم بكسل
بكسل براي اين كه بتواند در صنعت جابه جايي به خوبي از پس وظايف خود برآيد، بايد ويژگي هاي زيادي داشته باشد. ساختار مارپيچي طناب فلزي باعث ايجاد ويژگي هاي زيادي در آن شد
ه است، در بخش زير به ويژگي هاي اصلي آن اشاره مي كنيم:
مقاومت در برابر سايش
مقاومت در برابر چرخش
مقاومت در برابر فرسوده شدن
مقاومت در برابر خرد شدن
مقاومت در برابر زنگ زدگي
قدرت استحكام
قدرت انعطاف پذيري
انواع سيم بكسل
طناب هاي فلزي موجود در بازار از لحاظ جنس، مقاوت، كاربرد، تعداد رشته، نوع مغزي و مشخصات ظاهري (سايز؛ اندازه، طول، قطر) با يكديگر متفاوت هستند. بنابراين آنها را به گروه هاي
مختلفي تقسيم بندي مي كنند، برخي از انواع رايج آن به شرح زير مي باشد:
انواع سيم بكسل بر اساس كاربرد سيم بكسل سيم بكسل
كابل فولادي نتاب
سيم بكسل آسانسور
سيم بكسل جرثقيل
سيم بكسل حفاري
كابل فولادي افشان
طناب فولادي استينلس استيل
كابل فولادي مهاري
سيم بكسل گوستاوولف آلمان
كاربردهاي سيم بكسل
سيم بكسل به دليل ساختار منحصر به فرد و ويژگي هاي بسياري كه دارد، در تمام صنايع بزرگ و كوچك كه به نحوي نياز به جابه جايي بار و اشياء باشد، بسيار كاربردي است. كاربردهاي رايج
طناب فلزي عبارتنداز : صنايع خودرو سازي، بنادر و كشتيراني، معادن، حفاري ها، پتروشيمي نفت و گاز، سد سازي، شركت هاي ساختماني، صنايع ريلي، جرثقيل ها، آسانسورها، صنايع برق
، شيلات و ماهيگيري و …
خريد سيم بكسل آسانسور
سيم بكسل در واقع همان طناب فولادي است كه از تركيب سه جزء اصلي مغذي، لايه سيم و سيم ايجاد مي شود. از تابيده شدن چند عدد سيم به دور هم، لايه سيم يا همان رشته سيم
ايجاد مي شود، و از تابيده شدن رشته سيم ها به دور مغزي كه در مركز قرار گرفته است، سيم بكسل تشكيل مي شود. در ساخت سيم بكسل از سيم هايي با جنس استيل و فولادي
براساس نوع كاربرد و شرايط محيطي كه قرار است در آنجا مورد استفاده قرار بگيرد، مي توان استفاده كرد. قبل از اختراع اين وسيله پركاربرد از طنابو زنجير براي بالا بردن و حركت در صنايع
استفاده مي شد.
فروش سيم بكسل آسانسور
اما به دليل مقاوم نبودن و پارگي طناب و زنجير در سال ۱۹۸۴ فردي به نام آلبرت كه مهندس يك معدن در كوهستان Harz آلمان بود موفق به ساخت اولين سيم بكسل فولادي شد. با گذشت
خريد سيم بكسل جرثقيل
زمان و پيشرفت علم و صنعت توليد و استفاده آن گسترش و رونق بيشتري يافت. امروزه شركت هاي مختلفي انواع سيم بكسل با ويژگي ها و مشخصات فني متفاوتي را براي كاربردهاي
متعدد توليد مي كنند. در ادامه متن درباره سيم بكسل، ساختار، اجزاء و انواع آن بيشتر صحبت مي كنيم.
موارد استفاده از سيم بكسل
با توجه به تنوع در انواع سيم بكسل و ويژگي هاي ساختاري متنوع در آن، در زمينه هاي مختلف كه نياز به جابه جايي و ليفتينگ باشد از سيم بكسل استفاده مي شود. در واقع سيم بكسل
نقش مهار، كنترل و نگهداري بار را بر عهده دارد. سيم بكسل در كارهاي بزرگ مانند معادن، جرثقيل و در كارهاي كوچك و ظريف مانند ترمز دوچرخه كاربرد دارد. بنابراين در صنعت برق، سد سازي،
باندر، كشتي راني، پتروشيمي و نفت، شركت هاي حفاري، معادن، حمل و نقل، آسانسور، جرثقيل و … از انواع سيم بكسل استفاده مي شود.
مغزي سيم بكسل
همانطور كه گفتيم بخش اصلي در سيم بكسل مغزي يا هسته آن است، دليل اهميت مغزي به خاطر نقش آن در نگهداري و حفظ رشته ها در هنگام وارد شدن بار و فشار است. قطر مغزي
بايد متناسب با ميزان بار انتخاب شود، اگر قطر آن كم باشد هنگام وارد شدن بار رشته هاي فلزي دور آن، به هم برخورد مي كنند و باعث ساييده شدن و كاهش طول عمر آن مي شود. با
توجه به نوع كاربرد سيم بكسل در صنعت، از مغزي فولادي يا كنفي انتخاب مي شود. جنس كنفي در مقايسه با فولاد انعطاف بيش تر و استحكام كمتري دارد. براي كارهايي كه نياز به مقاوت
و استحكام بالا مي باشد، مانند جرثقيل ها از مغزي فولادي استفاده مي شود.
انواع بافت سيم بكسل
يكي ديگر از معيارهاي تقسيم بندي سيم بكسل، بافت سيم بكسل مي باشد به طور كلي ۴ نوع بافت وجود دارد كه به شرح زير مي باشند: بافت فيلر (Filler): قطر مفتول به كار رفته در
سيم بكسل هاي با بافت فيلر، در تمام رديف هاي هم اندازه مي باشد. فضاي خالي كه بين مفتول هاي هر رديف وجود دارد با مفتول نازك پر شده است. به همين علت به آن بافت فيلر
مي گويند. وجود مفتول هاي نازك باعث افزايش سرح و در نتيجه افزايش سايش و انعطاف سيم بكسل مي شود.
نمايندگي فروش سيم بكسل آسانسور
بافت سيل (Seale): در طناب هاي فولادي با بافت سيل ميزان قطر مفتول خارجي از قطر مفتول داخلي بيشتر مي باشد، كه اين امر باعث افزايش مقاوت سايشي سيم بكسل مي شود.
تعداد مفتول هايي كه در اطراف مفتول اصلي قرار گرفته اند يكسان مي باشد. بافت استاندارد (Standard): در تمام رشته هاي سيم بكسل، مفتول ها قطر يكساني دارند. ويژگي اين نوع
بافت انعطاف پذيري بالاي آن و در نتيجه كاربرد زياد آن مي باشد.
خريد سيم بكسل
سيم بكسل هاي جرثقيل يا به بيان ديگر سيم بكسل هاي 6 استرندي داراي كاربري هاي عمومي هستند و كاربري آنها تنها به جرثقيل هاي سيم بكسلي ختم نمي شود. در صنايع ليفتينگ
به جز سيم بكسل تاور كرين كه از نوع نتاب مي باشد اغلب ماشين آلات ليفتينگ شامل وينچ هاي دستي و برقي، بالا بر هاي ساختماني و بالابر هاي كارگاهي اغلب از همين ساختار
سيم بكسل جرثقيل استفاده مي كنند. علاوه بر اين در اغلب موارد كاربري سيم بكسل جرثقيل و سيم بكسل حفاري با يك ديگر برابر بوده و هر دو از سيم بكسل 6 استرندي گالوانيزه
سرد با يكي از دو بافت SEALE يا استاندارد استفاده مي كنند. البته براي كاربري هاي فوق سنگين در صنايع از سيم بكسل تحت نام سيم بكسل فولاد كه در واقع با ساختار 6X36
, 6X37 توليد مي شود استفاده مي شود.
دليل استفاده از سيم بكسل در جرثقيل
سيم بكسل عملاً در موقع كار تحت شرايط نامناسب بطور آني قطع نميشود بلكه به علت تشكيل شدن از تعداد زيادي سيم در اين مواقع و يا در اثر فرسوده شدن اول سيمهاي خارجي قطع
ميشود و اين خود اعلام خطري است كه به محض مشاهده بايد نسبت به تعويض آن اقدام نمود.سيم بكسلها از سيمهاي فولادي با مقاومت كششي حدود ۲۵۰-۱۳۰ KG/MM ساخته
شدهاند. سيم بكسل هنگام كار تحت تاثير خستگيهاي كششي، خمشي، پيچش، و همزمان با آن سايش و فشردگي قرار ميگيرد. ضمناً سيم بكسل روي استوانه سيم جمع كن يا
قرقرههاي متحرك و ثابت دچار سائيدگي ميشود.
قيمت زنجير باربرداري
به علت حساسيت بالاي جرثقيلها معمولاً از سيم بكسلهاي نتاب در آنها استفاده ميشود. سيم بكسلهاي نتاب دسته اي از سيم بكسلها هستند كه به سبب نوع ساختار زماني كه تحت
بار قرار ميگيرد در برابر پيچش مقاومت ميكند. استفاده از اين نوع سيم بكسل مخصوصا در جرثقيل ها كه چرخش بار در ارتفاعات باعث عدم تعادل و لنگر ميشود و ميتواند خسارات مالي و
جاني بسيار زيادي را سبب شود بسيار مرسوم است .
قيمت جرثقيل سقفي
سيم بكسل هاي مورد استفاده در صنايع جرثقيل و تاوركرين عمدتاً داراي مغزي فولادي بوده و از تعداد بالايي استرند و و همچنين تعداد كمي مفتول در هر استرند تشكيل ميشوند.
سيم بكسل هاي استفاده شده در جرثقيلها در انواع 6 رشته، 8 رشته، 19 رشته و 35 رشته متفاوت بوده و بسته به نوع جرثقيل و محل استفاده، از ميان اين سيمها گزينش ميشود.
تعداد استرند بالا با مغزي فولادي سبب بالا بودن انعطاف اين ساختار ها ميشود. سيم بكسل تاور كرين تحت نام پوست ماري نيز خوانده ميشود و در بازار در سايز هاي مختلفي موجود مي باشد.
سيم بكسل روكش دار
سيم بكسل روكش دار معمولا از يك مغزي سيم بكسل از جنس فولاد كه معمولا با ساختار 7*7 توليد شده است بهره مي برد. سيم بكسل هاي روكش دار معمولا در سايز هاي پايين و تا 10
ميليمتر توليد و عرضه ميشوند. بر روي سطح خارجي سيم بكسل روكش دار از يك لايه نازك پلاستيكي پوشانيده شده است. هدف اصلي از روكش دار كردن سيم بكسل ها جلوگيري از تماس
مستقيم سطح فلزي آنها با اجسام ديگر كه معمولا حساسيت بالايي دارند مي باشد. از سيم بكسل روكش دار بصورت عمده در باشگاه هاي ورزشي و براي اتصال استفاده ميشود.
قيمت قلاب قرقره
سيم بكسل روكش دار خواص ضد زنگ ندارد و در صورت نياز به ضد زنگ بودن مي بايست از پوشش گالوانيزه گرم كه در دماي حدود 640 درجه به عمق فولاد نيز نفوذ كرده و آن را در برابر
خوردگي تا اندازه زيادي مقاوم مي كند. بسياري از سيم بكسل ها امروزه همراه با آبكاري گالوانيزه گرم توليد و عرضه مي شوند.. سيم بكسل هاي رده 37*6 و 36*6 و 35*7 نتاب (پوست
ماري)با مغزي فولادي از جمله سيم بكسل هاي جرثقيل محسوب مي شوند، نرمي و قابليت انعطاف پذيري از ويژگي هاي اين نوع از سيم بكسل مي باشد. برندهاي معتبر توليد كننده
اين نوع الفانت كره (Elephant) ، كيس واير كره (Kiswire) و فايفر آلمان (Pfeifer) و گوستاو ولوف آلمان (Gustav wolf) مي باشد.
شركت بازرگاني قراچورلو، بهترين مركز فروش سيم بكسل
شركت بازرگاني قراچورلو با بيش از سه دهه تجربه در زمينه واردات و فروش سيم بكسل در ايران، نماينده رسمي گوستاولف آلمان در ايران فعاليت مي ك
خريد اينترنتي سيم بكسل جرثقيل
ند. سيم بكسل هاي شركت گوستاولف
آلمان از بهترين نوع سيم بكسل در دنيا مي باشد سيم بكسل آسانسور نمونه اش در دنيا نظير ندارد و استفاده ان را در اغلب اسمان خراش هاي معروف دنيا مي توانيد مشاهده كنيد.
قيمت تيفور دستي
البته متاسفانه وجود نمونه هاي فيك و تقلبي از اين شركت در ايران بسيار فراوان مي باشد كه داراي كيفيت مناسب نمي باشد، و پيشنهاد ما به شما عزيزان اين است كه براي تهيه
سيم بكسل اصل گوستالوف آلمان از شركت بازرگاني محمود قراچورلو خريد كنيد.در انجا تفاوت جنس اصل و فرع را به شما نشان خواهند داد و اصل و مرغوب بودن جنس به شما اثبات
مي شود. اين شركت به علت تنوع بالا سيم بكسل و براي راهنمايي بهتر مشتريان خود تيم فني و كاملا متخصص خود در زمينه سيم بكسل را براي دريافت هرگونه مشاوره در رابطه با
سيم بكسل در دفتر خود مستقر كرده است.
براي جا به جايي بار از چه نوع سيم بكسلي استفاده كنيم؟
اول اينكه طول سيم بكسل را به نسبت طول بار انتخاب كنيم و دوم اينكه نسبت به وزن باري كه ميخواهيم جابهجا كنيم، طول سيم بكسل را از نظر ظرفيت انتخاب ميكنيم. در كل طول
سيم بكسل جابهجاكننده بار را بايد طوري انتخاب كنيم كه زاويه دو حلقه و يا چهار حلقه سيم كه در زيرشاخه قلاب جرثقيل قرار دارد از ۹۰درجه بيشتر نشود چون وزن بار در صورتي بين
دو رشته سيم بكسل يا چهار رشته سيم بكسل تقسيم ميشود كه زاويه سيم بكسل در زير قلاب جرثقيل از ۹۰درجه كمتر باشد. اگر در زمان بستن باري زاويه سيم بكسل در زير قلاب
جرثقيل از ۹۰درجه بيشتر شود بايد از سيم بكسلي استفاده كنيم كه هر كدام از سيم بكسلها به تنهايي قدرت تحمل تمام بار را داشته باشند وگرنه ممكن است مشكلات جدي ايجاد شود.
مفهوم تنسايل سيم بكسل ها
مشخصه مهم مكانيكي كه در نمودار تنش و كرنش فلزات بيان ميشود. نمودار تنش و كرنش (تنش به مفهوم فشار و يا نيروي واحد سطح و كرنش به مفهوم تغيير طول) يكي از نمودارهاي
بسيار مهم است كه در تست كشش سيم بكسل نيز رسم شده و معيار بررسي كيفيت و مقاومت كششي قرار ميگيرد.و توسط اين نمودار سيم بكسل هاي توليدي از نظر كيفي تاييد
مي شوند و همچنين نوع مصارف انها نيز مشخص مي شوند. در نمودار تنش و كرنش ۳ نقطه از اولويت بالايي برخوردار هستند.
خريد اينترنتي پوليفت
اپراتورهاي انواع جرثقيل و بالابرهاي برقي در سرتا سر جهان به دليل داشتن تجربه كار طولاني با شركت گوستاوولف در زمينه سيم بكسل جرثقيل به اين شركت اعتماد كرده و از سيم بكسلهاي
مختلف اين شركت كه داراي كيفيت بسيار عالي ميباشد استفاده ميكنند ،در ادامه مطالب به قابليتهاي سيم بكسل جرثقيل توليد شده در شركت گوستاوولف ميپردازيم . سيم بكسل جرثقيل
(PAWO 819W) داراي ۸ رشته بوده و در رشته هاي بيروني از روش وارينگتون جهت توليد استفاده شده است ، با توجه به كشش بسيار كم اين طناب فولادي بسيار ايده عال براي استفاده
در آسانسورهاي هيدروليكي بوده و از وزن بالاي خود ميتواند براي جبران استفاده شود.
خصوصيات :
قابليت استفاده در حلقه هاي متعدد
مقاوم در برابر سايش
عمر طولاني
بسيار انعطاف پذير
نيرو گسيختگي بالا
حداقل بار شكستن بالا
سيم بكسل جرثقيل (PAWO 836WS) را به عنوان سيم بكسل ويژه فولادي شناخته شده ميباشد ، روش ساخت و تعداد رشته هاي اين محصول همانند PAWO 819W ميباشد.
خصوصيات سيم بكسل جرثقيل :
قابل استفاده در تعداد قرقره هاي بالا
كش ساني كم
نيروي گسختگي بالا
بسيار انعطاف پذير
مقاوم در برابر سايش
عمر طولاني
انتخاب سيم بكسل جرثقيل:
انتخاب سيم جهت بالابر يا وينچ بسيار مهم است در اصطلاح بافت چپ گرد كه با حرف s و بافت راست گرد را با حرف z نشان مي دهند و در صورت انتخاب اشتباه سيم بكسل در رديف هاي انتهايي
درام بالابر سيم بكسل باد كرده و باعث شكستگي رينگ هدايت سيم بكسل مي شود.موارد كاربرد سيم بكسل در صنعت بسيار وسيع است. در هر حال سيم بكسل هم بعنوان طناب هاب فولادي
قدرتمند كاربرد دارد كه در معادن مورد استفاده قرار مي گيرد و هم بعنوان فولادي ظريفي كه در ترمز دوچرخه كاربرد دارد .
انواع سيم بكسل هاي جرثقيل
سيم بكسل از نظر تاب:
سيم بكسل يكطرفه: اگر كلاف و رشته ها هر دو در يك جهت تابيده شده باشد آنرا سيم بكسل يك طرفه مي نامند.
سيم بكسل دو طرفه(صليبي): اگر جهت كلاف و تاب رشته ها عكس يكديگر باشد ، سيم بكسل دوطرفه يا صليبي ناميده مي شود.
اگر تاب كلاف ها و رشته ها عكس يكديگر باشد و كلاف ها يك در ميان به راست و چپ رشته ها تابيده باشند ، تركيبي گويند.
سيم بكسل از نظر بافت:
سيم بكسلها از نظر جهت بافت كلاف ها نام گذاري مي شوند اگر جهت كلاف ها از چپ به راست تابيده باشند، با علامت z روي سيم بكسل نشان داده مي شود و آنرا راست بافت گويند.اگر
جهت كلاف ها از راست به چپ تابيده شده باشد ، با علامت s روي سيم بكسل نشان داده مي شود و آنرا چپ بافت گويند.جهت تهيه سيم بكسل بلند كننده بار از سيم بكسل صليبي راست
بافت و چپ بافت استفاده مي شود.
قيمت ورق گير عمودي
سيم بكسل هاي صليبي يا دو طرفه نيروي كششي را بهتر تحمل مي كنند ، در صورتي كه سيم بكسل هاي يكطرفه ميل به باز شدن بافت ها و رشته ها دارند و قابليت انعطاف و مقاومت
پوششي بيشتري را دارند ، اما كمتر در جرثقيل ها مورد استفاده قرار مي گيرند .اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮاي ﻃﻨﺎب ﻫﺎي ﺳﻴمي ( سيم بكسل )به ﻛﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﺮاي ﻗﻼب، ﭼﻨﮕﻚ، ﻣﮕنت، بيل ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ
و ﺗﺠﻬﻴﺰات اﻧﺒﺎرش دﺳﺘﻲ، اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و ﻳﺎ ﻫﻴﺪروﻟﻴﻜﻲ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ . اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮاي اﻧﻮاع ﻫﻮﻳﺴﺖ و مجموعه وينچ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ .
خريد وينچ برقي صنعتي
اﺳﺘﻔﺎده از ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎي ﭘﻼﺳتيك فرموله ﻳﺎ ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎي ﻓﻠﺰي ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﭘﻼﺳﺘﻴﻚ ﻓﺸﺮده ﺑﺮاي ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮي درﻫﻮﻳﺴﺖ ﻫﺎي تك ﻻﻳﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻲ ﺷﻮد، ﻋﻠﺖ آن ﺑﺮوز ﭘﺪﻳﺪه ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺘﻨﺎب
ﺷﻜست ﺳﻴﻢ ﻫﺎ ﻛﻪ در ﺗﻌﺪادزياد در ﻻﻳﻪ ﻫﺎي دروﻧﻲ اﺗﻔﺎق مي اﻓﺘﺪ و ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻼﺋﻤﻲ از ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ ﻫﺎ و ﻳﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻼﺋﻢ دﻳﮕﺮي ازﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ در ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﻃﻨﺎب اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ .
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺸﺪار، ﺑﺮاي ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺠﻤﻮعه اي ﻣﻌﻴﺎري ﺑﺮاي ﺧﺎرج ﻧﻤﻮدن از رده ﻃﻨاب ﺳﻴﻤﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد و اراﺋﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد.
تاريخچه
پيش از اختراع سيم بكسل، از انواع طنابهاي ضخيم و همچنين زنجيرها براي بالابردن، كشيدن و حمل اشيا در صنايع استفاده مي شد. طبيعتا چنين ابزارهايي مقاومت و استحكام كافي را براي
كاربردهاي صنعتي ندارند و به همين دليل نيز به سرعت دچار پارگي ميشدند. سرانجام درسال 1834 ميلادي، مردي به نام يوليوس آلبرت كه در شهر كلاستال آلمان مهندس معدن بود، اولين
سيم بكسل فولادي دنيا را ساخت. اين نوع از سيم بكسلها داراي سه رشته با چهار سيم بود. سپس با پيشرفت علم و صنعت، استفاده از سيم بكسلها در سراسر جهان گسترش يافت. جان
روبلينگ در سال 1841 ميلادي در آمريكا شروع به ساخت طناب فولادي نمود و حاصل تلاشهاي او توانست به عنوان مقدماتي براي ساخت پلهاي معلق به كار رود.
آشنايي با انواع سيم بكسلهاي جرثقيل
امروزه انواع سيم بكسل، در صنايعي همچون جرثقيل، معدن، كشتيراني، سدسازي، بنادر و پتروشيمي، برق، حمل و نقل، آسانسور، راهسازي و ساخت پل معلق، حفاري و غيره كاربرد
دارد. سيم بكسل داراي سه جزء اصلي است كه عبارتند از: مفتول: سيم فلزي كه جنس آن مي تواند از آهن، فولاد، برنز، استيل و غيره باشد. استرند: از پيچيدن چندين مفتول به يكديگر و
به دور مغزي، استرند تشكيل ميشود.
سيم بكسل جرثقيل
اين سيم بكسل جهت استفاده براي انواع جرثقيل سقفي، جرثقيل بازويي، جرثقيل كارگاهي، جرثقيل دروازه اي، جرثقيل ماشيني (موبايل)، جرثقيل آويز، جرثقيل خودكشش چرخ زنجيري
(Crawle crone)، جرثقيل خودكششي چرخ لاستيكي، جرثقيل كاميوني، جرثقيل توپوگرافي سخت، جرثقيل بالابري سنگين (heavy lift crones)، جرثقيل هاي شناور (Floazing crones)،
جرثقيل هاي ريلي، جرثقيل هاي هوايي (Air crones )، جرثقيل لودر، جرثقيل هاي برجي ( Tower crone ) متفاوت است. قطر ، نوع، بافت، ساختار و گريد اين سيم بكسل ها بايد متناسب
با نوع جرثقيل و كاربرد آن در مناطق مختلف از جمله بنادر، صنايع فولاد سازي، سيمان وغيره انتخاب گردد.
سيم بكسل آسانسور
اين سيم بكسل ها در مقابل خوردگي مقاوم و از انعطاف پذيري خوبي در مقابل خمش و پيچش و سايش برخوردار مي باشد.ساختار اين سيم بكسل ها بسيار متفاوت مي باشند. از نوع
كامپكت ( campakt) آن بسيار مقاوم در برابر سايش، داراي بيشترين تنوع در جرثقيل هاي فوق ديده مي شود. انواع ساختار اين نوع سيم بكسل ها 19*7 نتاب ساده و كامپكت، 35*7 نتاب
ساده و كامپكت، 40*7 ساده و كامپكت، 6*36 مغز فولادي، 6*37 مغزفولادي، 8*26 مغز پلاستيكي، 8*26 مغز فولادي كامپكت، 18*19 نتاب ساده وكامپكت، 6*26 مغز فولادي ساده و
كامپكت و… مي باشد.
.سيم بكسل از نظر بافت:
سيم بكسلها از نظر بافت بر اساس جهت بافت كلاف ها نام گذاري مي شوند. اگر جهت كلاف ها از چپ به راست تابيده باشند، با علامت z روي سيم بكسل نشان داده مي شود و آنرا راست
بافت گويند.اگر جهت كلاف ها از راست به چپ تابيده شده باشد ، با علامت s روي سيم بكسل نشان داده مي شود و آنذرا چپ بافت گويند. جهت تهيه سيم بكسل بلند كننده بار از سيم بكسل
صليبي راست بافت و چپ بافت استفاده مي شود.
سيم بكسل هاي صليبي يا دو طرفه نيروي كششي را بهتر تحمل مي كنند ، در صورتي كه سيم بكسل هاي يكطرفه ميل به باز شدن و شل گرديدن بافت ها و رشته ها دارند و قابليت انعطاف
و مقاومت پوششي بيشتري را دارند ، اما كمتر در جراثقال ها مورد استفاده قرار مي گيرند . قابل توجه اين كه از سيم بكسل هاي يكطرفه جهت بلند كردن بار نبايد استفاده شود.
پيچ سيم بكسلها و انواع آن:
باپيچ معمولي يا يكنواخت: در اين نوع سيم بكسل جهت پيچيده شدن سيمها در لايههاي سيمي خلاف جهت پيچيدن لايههاي سيمي در سيم بكسل است.
با پيچ لانگ: در اين نوع سيم بكسل جهت پيچيده شدن سيمها در لايههاي سيمي در جهت پيچيدن لايههاي سيمي در سيم بكسل است.
ويژگيهاي سيم بكسل با پيچ معمولي :
ساختمان آن ثابت تر است و دفرمه نميشود.
در مقابل لهيدگي و مچاله شدن مقاومتش بيشتر است.
تحت بار كه قرار گرفت نميچرخد.
پيچهاي كوچك (گوشوارهاي) كه ايجاد زخم و خرابي در سيم بكسل ميكند در آن كمتر ايجاد ميشود.
جابجايي و بازكردن و بستن آن آسان است.
ويژگيهاي سيم بكسل با پيچ لانگ :
جابجايي و باز كردن و بستن آن مشكل است.
پيچهاي كوچك در آن بيشتر ايجاد ميشود.
مقاومت لهيدگي و مچاله شدن آن كم است.
در صورتي كه دوسر آن گير نباشد دفرمه ميشود و براي جاهائيكه يك ير و يا دوسر آن بايد آزاد باشد مناسب نيست.
چون سطح تماس آن با پولي (قرقرهها ) و طبلك (استوانه سيم جمع كن ) زيادتر ميشود مقاومتش در مقابل سايش بايد بيشتر باشد.
گام سيم بكسل:
گردش يك كلاف سيم بكسل به دور هسته مركزي سيم را گام گويند. طول گام بستگي به تعداد كلافها و قطر سيم بكسل دارد. بنابراين هر سيم بكسل داراي گام مخصوص به خود
ميباشد. دانستن گام سيم بكسل جهت تعيين خرابي سيم بكسل ، خصوصاً در حد پارگي سيم لازم است.
سيم بكسل از نظر تعداد رشته و كلاف:
ساختمان سيم بكسل تشكيل شده از تعدادي رشته سيم به قطرهاي مختلف كه ادر جهت موافق حركت عقربه ساعت بهم تابيده شود ، از تابيدن رشته ها كلاف بوجود مي آيد. بنابراين
در سيم بكسل ۶*۱۹+۱FC عدد ۱۹ تعداد نخ يا رشته هاي سيم بكسل مي باشد كه در هر كلاف بهم تابيده است ، عدد ۶ تعداد كلاف هاي سيم بكسل است . يعني ۶ كلاف و هر كلاف
۱۹ سيم فولادي و يك عدد مغزي سيم بكسل و علامت اختصاري F.C نوع مغزي مي باشد . اغلب سيم بكسل هايي كه در جراثقال هاي سقفي مورد استفاده قرار مي گيرند و سيم بكسل
هاي بار بلند كردن از نوع ۶* ۱۹ ساخته مي شوند.
انتخاب سيم بكسل جرثقيلها:
سيم بكسل هنگام كار تحت تاثير خستگيهاي كششي ، خمشي ، پيچش ، وهمزمان با آن سايش و فشردگي قرار ميگيرد . ضمناً سيم بكسل روي استوانه سيم جمع كن يا قرقرههاي
متحرك و ثابت دچار سائيدگي ميشود.
عوامل اصلي كه جهت انتخاب سيم بكسل بايد مورد توجه قرار گيرند عبارتند از :
مقاومت در مقابل سايش
مقاومت در مقابل فرسودگي
مقاومت در مقابل لهيدگي
مقاومت در مقابل پارگي
هرچه قطر سيمها كمتر باشد ، انعطاف آن زيادتر و مقاومت فرسودگي آن بيشتر است .
هرچه قطر سيمها بيشتر و تعداد كمتر باشد ، مقاومت سايشي زياد و انعطاف آن كم است.
ساير عواملي كه در انتخاب سيم بكسلها مورد توجه است عبارتند از:
محاسبه سطح فلزي سيم بكسلها
ضريب اطمينان
ضريب اطمينان عبارتست از نسبت نيروي برشي سيم بكسل به بار استاتيك كه سيم بكسل تحت آن بار قرار ميگيرد.
تعريف نهايت استقامت سيم بكسل:
نهايت استقامت سيم بكسل يك ذخيره نيروي اضافي دارد كه به نام ضريب ذخيره استقامت مي باشد، نهايت استقامت فولاد در هر ميليمتر مربع در حدود
۱۳۰-۲۵۰ KG مي باشد.
علت انتخاب اين ضريب عبارت است از :
وجود ضربه هاي ناشي از بار
خراب شدن تدريجي بكسل ها ضمن كاركردن
اطمينان بيشتر در مقابل سايش و ساير خستگي ها
جلوگيري از پارگي در صورت وارد آمدن بار زياد ( تا ۲۵% بيشتر از بار مجاز)
نكاتي كه در هنگام سفارش سيم بكسل بايد بدان توجه داشت شامل موارد زير است:
طول سيم بكسل
سايز سيم بكسل
ساختار سيم بكسل
جهت و تاب سيم بكسل
نوع پوشش مفتول (پرداخت مفتول)
درجه بندي سيم بكسل (نيروي كشش سيم بكسل)
جنس مغزي
پريفوم بودن يا پريفوم نبودن سيم بكسل
برچسب: https://www.deracoboxel.com، سيم بكسل معدن، سيم بكسل جرثقيل، قيمت زنجير آهني،